جوشکاری آلومینیوم با فرآیند GTAW یا الکترود تنگستنی
جوشکاری آلومینیوم با فرآیند GTAW یا الکترود تنگستنی
شنبه 2 / 2 / 1393 ساعت 16:22 | بازدید : 1221 | نویسنده : میلاد محمدزاده | ( نظرات )

اين فرآيند بر روي آلومينيوم و آلياژهايش بسيار متداول است. قوس الکتريکي بين الکترود غير مصرفي تنگستن و سطح کار ايجاد مي‏شود. نوک الکترود، حوضچه‏ي مذاب و منطقه‏ي گرم اطراف آن توسط کار خنثي (آرگون، هيليوم يا مخلوط آنها) که از اطراف الکترود خارج شده محافظت مي‏شود فلز جوش عموماً از فلز قطعه‏کار و در بعضي موارد آميزه‏اي از فلز و منقول پرکننده‏ است. در اين فرآيند نيز شبيه MIG غالباً به روانساز يا تنه کار براي برطرف کردن لايه‏ي اکسيدي احتياج نيست و عمل "تميز کردن" قوس بهنگام مثبت بودن الکترود انجام مي‏شود. 
اين فرآيند نيز مي‏تواند  بصورت دستي، نيمه‏خودکار يا تما‏م خودکار بر حسب تعداد قطعه کار، طرح اتصال، کيفيت و وضعيت قطعه، هزينه و امکانات، جوشکاري انجام مي‏شود. در جوشکاري دستي مشعل تفنگي يا انبرد الکترود بر روي سطح کار در امتداد مسير اتصال و با زاويه‏اي در حدود 85-75 درجه با آن نگهداشته مي‏شود. براي تقليل ناخالصي تنگستن در جوش‏ معمولاً شروع قوس توسط منبع يا مدار فرکانس بالا که به مدار نيرو وصل است انجام مي‏گيرد و لازم نيست الکترود با سطح کار تماس حاصل نمايد. همزمان با وصل جريان الکتريکي حتي چند لحظه قبل از آن دريچه‏ي مربوط به گاز محافظ باز مي‏شود. حرارت قوس باعث ذوب موضعي قطعه شده که پس از ايجاد حوضچه‏ي مذاب به اندازه‏ي کافي، با حرکت انتقالي مشعل عمل جوشکاري ادامه مي‏يابد. 
در مواردي که طرح لبه‏هاي اتصال مناسب باشد مفتول پرکننده لازم نيست و ذوب و انجماد لبه‏ها و گوشه‏ها باعث ايجاد اتصال مي‏گردد. در برخي از آلياژهاي آلومينيم اين تکنيک مجاز نيست و بايد از مفتول يا آلياژهاي خاص (براي جلوگيري از ترک ‏برداشتن) استفاده شود. مفتول به صورت سيم‏هاي جداگانه با آناليز و کد خاص و يا با بريدن باريکه‏اي از ورق مورد اتصال تهيه مي‏شود. اضافه کردن مفتول به حوضچه‏ي مذاب توسط تماس نوک آن به لبه‏ي کناري يا جلويي حوضچه‏ي مذاب بطور تناوبي انجام مي‏شود. بايد توجه کرد که در حين  جوشکاري نوک مفتول ذوب يا گذاخته شده از حباب پوشش گاز محافظ خارج نشود يا به الکترود تنگستن تماس حاصل ننمايد. 
بايد حتي‏المقدور طول قوس را کوتاه گرفت تا نفوذ عميق‏تر بوده، احتمال وقوع زيربرش يا سوختگي لبه‏ي جوش کاهش يافته و عمل محافظت بهتر انجام گيرد. معمولاً طول قوس را برابر قطر الکترود انتخاب مي‏کنند. و حرکت آهسته الکترود در دو صورت پيش‏ران و يا پس‏ران مجاز است. قطع قوس الکتريکي و يا خاتمه جوش‏کاري بدون ايجاد حفره يا دهانه‏ي گود نيز به مهارت زياد نياز دارد. يکي از روش‏هاي متداول در GTAW کاهش آمپر توسط پدال‏هايي در لحظه‏ي خاموش کردن قوس مي‏باشد. نکته‏ي ديگر اينکه پس از قطع قوس الکتريکي بايد تا چند لحظه قابل کنترل جريان گاز محافظ را ادامه داد تا قبل از سرد شدن کامل اتمسفر هوا يا موضع جوش تماس حاصل ننمايد. بايد از تماس الکترود تنگستني با مذاب و يا مفتول جلوگيري نمود و سعي شود تا نوک الکترود عاري از ذرات جرقه و ناخالصي‏هاي ديگر بوده و بصورت مخروطي مطابق شکل نگهداشته شود.

 

 


شرايط کاربردي قطعه‏ي جوش داده شده تعيين کننده‏ي نوع آلياژ، عمليات حرارتي و روش اتصال است. طرح اتصال نيز در انتخاب روش اتصال مؤثر است. بعنوان مثال جوش مقاومتي (نقطه‏اي يا نواري)، جوش ماوراء صوتيUitrasonic، جوش فشاري و جوش با لحيم‏کاري و چسب‏هاي مخصوص براي طرح اتصال لب‏روي هم lap مناسب است در حاليکه طرح اتصال لب به لب يا سر به سر Butt براي جوش با قوس الکتريکي در کار محافظ و جوش با گاز يا شعله و حتي جوش جرقه‏اي و الکتروبيم ترجيح داده مي‏شود. 
علاوه بر آن انتخاب روش جوشکاري به کوچک و بزرگ بودن قطعه، منقول و غيرقابل تغيير مکان بودن و همچنين امکانات موجود در مناطق شهري و يا دورافتاده نيز بستگي دارد. 
نکته‏ي قابل توجه ديگر استحکام اتصال، خاصيت ضربه‏پذيري، خستگي، مقاومت خوردگي و شرايط و مشخصات ديگر قطعه جوش داده شده، حتي کيفيت ظاهري مسير اتصال و احتمال عمليات سطحي بر روي آن نظير آبکاري مي‏باشد. بعنوان مثال جوشکاري با گاز يا شعله خواص منطقه‏ي وسيع‏تري را در مجاور جوش نسبت به روشGTAW يا الکتروبيم تحت تأثير و دگرگوني قرار مي‏دهد. اين تأثير ممکن است با کاهش استحکام يا تقليل خواص خوردگي و يا برعکس افزايش سختي ("پيرسختي") همراه باشد.
با توجه به نکات بالا و تعداد قطعات مورد اتصال و هزينه‏ي تمام شده آنها فرآيند اتصال مناسب انتخاب مي‏شود. اما قبل از بحث در مورد فرآيندهاي مختلف جوشکاري قطعات آلومينيمي لازم است به مشکلات کلي و اساسي که در اين راه وجود دارد اشاره شود. يک يا تعدادي از اين مشکلات ممکن است در بعضي فرآيندهاي شديد و در برخي ديگر خفيف باشند، اين مشکلات عبارتند از:
1) خواص حرارتي: نقطه ذوب نسبتاً پائين آلومينيم و عدم تغيير رنگ در حين افزايش درجه حرارت و حتي در حالت ذوب، مشکلاتي را از نظر قضاوت ظاهري بر روي درجه حرارت موضع جوشکاري بوجود مي‏آورد. جوشکار کم تجربه ممکن است در اثر نگهداشتن زياد قوس الکتريکي يا شعله بر روي يک منطقه باعث فوق‏گداز مذاب شده و قابليت جذب گازها، سياليت‏ را افزايش داده که در اين حال کنترل فلز جوش مقدور نخواهد بود و همچنين احتمال محبوس شدن حبابهاي گازي در مذاب پس از انجماد افزايش مي‏يابد. 
اگرچه نقطه‏ي ذوب آلومينيم نسبت به فولاد کمتر است اما حرارت لازم براي گرم کردن و ذوب هر گرم آلومينيم (از درجه حرارت محيط) تقريباً معادل مقدار حرارت لازم براي همان مقدار فولاد است، با توجه به اينکه هدايت حرارتي آلياژهاي آلومينيم تقريباً 5-3 برابر فولاد است.  بنابراين حرارت منتقل شده به اطراف مسير جوش در حين جوشکاري بمراتب سريع‏تر از فولاد است. اين بدين معني است که اگر منبع حرارتي جوشکاري قوي نباشد حرارت ايجاد شده در قوس يا شعله باندازه‏‏اي نخواهد بود که جبران حرارت منتقل شده به اطراف را کرده و مقداري هم صرف ذوب (گرماي نهان ذوب) شود. در اين موارد بايد از منبع حرارتي بزرگتر و با شدت بيشتر استفاده کرده و يا قطعه را پيش‏گرم کرد تا شيب حرارتي مسير جوش با مناطق اطراف کاهش يافته و بدين ترتيب حرارت بيشتري صرف ذوب کردن شود. 
انبساط حرارتي قطعه آلومينيمي در حين گرم کردن يا انقباض آن در دامنه سرد شدن تقريباً دو برابر فولاد تحت شرايط مشابه است. همچنين انقباض حجمي ناشي از انجماد آن حدود 4-6 درصد است. اين انقباض و انبساط در سيکل‏هاي حرارتي مي‏تواند موجب ايجاد تمرکز تنش‏هاي داخلي شود که منجر به پيچيدگي، تاب برداشتن، تغيير ابعاد و يا ترکيدگي مي‏شود. 
2) اثرهاي ناشي از سيکلهاي حرارتي بر روي خواص موضع اتصال: حرارت موضعي که براي جوشکاري لازم است منجر به بعضي تغييرات در خواص مناطق مجاور جوش مي‏شود. گاهي اين تغييرات علاوه بر فلز جوش، در منطقه‏ي مجاور آن و فلز اصلي نيز کاملاً مشهود مي‏باشد. بعنوان مثال آلياژهاي آلومينيم که در اثر عمليات حرارتي يا کار سختي سخت و مستحکم شده‏اند در اثر حرارت ناشي از جوشکاري در مناطق مجاور خط جوش غالباً نرم مي‏شوند. ميزان نرمي و وسعت آن به عوامل زير بستگي دارد: 
الف: خصوصيت حرارتي فرآيند جوشکاري (نوع و طبيعت منبع حرارتي) 
ب: سرعت پيشرفت جوشکاري
ج: اندازه‏ي قطعه و طرح اتصال 
د: ترکيبات و نوع آلياژ
ه : درجه حرارت قطعه کار
نکته‏ي مهم ديگر آن است که اثرهاي حرارتي در منطقه‏ي مجاور خط جوش نه تنها موجب دگرگوني در خواص مکانيکي مي‏شسود، بلکه بر مقاومت خوردگي اين مناطق در برابر محيط‏هاي خورنده نيز تأثير دارد و تغيير اندازه‏ي دانه‏ها و يا رسوب بعضي ترکيبات بين فلزي و يا ناخالصي‏ها در مرزدانه‏ها مي‏تواند موجب اين کاهش خوردگي گردد.
3- ترک برداشتن يا ترکيدگي: در جوشکاري بعضي از آلياژهاي آلومينيم وقوع ترکهايي در جوش يا منطقه‏ي مجاور آن مشاهده مي‏شود که خود مشکل مهمي در جوشکاري اين دسته از آلياژهاي آلومينيم مي‏باشد و اين مسئله موضوع بسياري از تحقيقات در سالهاي اخير بوده است و حتي برخي از محققين، جوشکاري ذوبي را بر روي بعضي از آلياژهاي آلومينيم مجاز نمي‏دانند. 
وقوع "ترک" در جوش آلومينيم دقيقاً به همان دليل و شبيه آنچه است که در ريخته‏گري بعضي از آلياژهاي آلومينيم بوجود مي‏آيد.
همانطور که قبلاً در موضوع ترک گرم بحث شد، هنگاميکه فاصله‏ي درجه‏ حرارت تردي ماکزيمم است احتمال ايجاد "ترکيدگي گرم" ماگزيمم است. چون آلومينيم خالص در مقابل ناخالص شدن حساس‏تر و خواص مکانيکي نسبتاً پائيني دارد. از اينجهت براي کمتر کردن حساسيت جوش‏ در برابر ترکيدگي براي آلياژهاي حساس Al-Si بايد از الکترودها و يا مفتولهاي Al-Si با درصد بالاي Si استفاده شود تا با در نظر گرفتن ميزان رفت، ترکيب فلز جوش درحدي تنظيم شود که در برابر ترکيدگي مقاوم باشد. بطور کلي در جلوگيري از ترکيدگي گرم در فلز جوش بايد در انتخاب الکترود و مفتول دقت کافي مبذول داشت هرچند پيش‏گرم کردن يا انتخاب طرح مناسب اتصال براي کاهش تنش‏هاي انقباضي کمکي در تقليل اين مشکل مي‏کند. 
ايجاد "ترک"در منطقه‏ي مجاور خط جوش در بعضي از آلياژهاي آلومينيم ديده شده است که اغلب در اثر ايجاد لايه‏ي مذاب بعضي ترکيبات بين فلزي (با نقطه‏ي ذوب پائين) در اين مناطق است. براي تقليل اين نوع ترکيدگي بايد از مفتولهايي با نقطه‏ي ذوب پائيين استفاده کرد، سرعت جوشکاري را افزايش داده و يا از فرآيند جوشکاري با حداکثر شدت تمرکز حرارت استفاده نمود. 
4) لايه‏ي اکسيدي : تمايل زياد آلومينيم به اکسيده شدن يکي از مشکلات جوشکاري آلومينيم و آلياژهايش را ايجاد مي‏کند. لايه‏ي نازک اکسيد آلومينيم هميشه بر روي سطح فلز وجود دارد و اگر از طرق مکانيکي يا شيميائي برداشته شود مجدداً در زمان کوتاه که سطح فلز در معرض تماس با هوا قرار گيرد اين لايه تشکيل مي‏گردد. اين قشر پيوسته و مداوم مي‏باشد و همزمان  با بالا رفتن درجه حرارت ضخامت آن بيشتر مي‏شود. نقطه‏ي ذوب اکسيد آلومينيم 2050 درجه سانتيگراد بوده و در آلومينيم جامد يا مايع حل نمي‏شود. پوسته‏ي اکسيدي نسوز از آميخته شدن لبه‏ي جوش و فلز ذوب شده از  مفتول يا الکترود جلوگيري نموده و در نتيجه قطره‏ي مذاب بصورت گلوله بر روي اين لايه قرار مي‏‏گيرد. لايه اکسيدي در روش‏هاي جوشکاري غير ذوبي نيز ايجاد مزاحمت مي‏کند، حتي از نظر هدايت الکتريکي (در جوش‏ مقاومتي) نيز مانعي است. بنابراين بايد لايه‏ي اکسيد سطحي آلومينيم به روشهاي مکانيکي شيميائي يا الکتريکي قبل از عمليات جوشکاري يا همزمان با آن برداشته شود. 
در فرآيند جوشکاري يا شعله يا گاز (جوش کاربيد) اين اکسيد توسط روانساز يا تنه کارهاي مخصوص برطرف مي‏شود. در ابتدا عقيده بر اين بوده است که تنه‏کار لايه‏ي اکسيدي را در خود حل مي‏کند. اما تحقيقات نشان داده است که روانساز ابتدا در بين لايه‏ي مذاب و اکسيد نفوذ کرده و همين امر موجب مي‏شود که اتصال اکسيد دو فلز ضعيف و با شناوري آن‏ها بر روي روانساز، چسبندگي ذرات مذاب را تسهيل نمايد. روانساز يا تنه کارها مخلوطي از ترکيبات کلريد و فلوريد فلزات قليائي نظير پتاسيم کلريد، سديم فلوريد و کريوليت  مي‏باشند (بعضي از ترکيبات موجب حل کردن و برخي باعث پائين‏ آوردن نقطه‏ي ذوب اکسيد آلومينيم مي‏شود). وزن مخصوص لايه‏ي اکسيدي ابتدا حدود فلز مذاب بوده و سپس در حين بالا رفتن درجه حرارت مذاب، وزن مخصوص لايه‏ي  اکسيدي بيشتر از مذاب مي‏گردد، اما پس از واکنش با روانساز وزن مخصوص سرباره‏ي ايجاد شده مساوي مذاب و کمي سبک‏تر از مذاب است. از طرف ديگر به دليل قانون "استوک" حرکت سرباره به کندي صورت گرفته و در نتيجه احتمال محبوس شدن ذرات سرباره در مذاب (در اثر عدم رعايت نکات تکنيکي و طرح اتصال) وجود دارد که بايد از وقوع آنها جلوگيري کرد. معمولاً روانسازها داراي قابليت جذب رطوبت فراوان دارند و در صورت جذب رطوبت قابل استفاده نيستند چون اين رطوبت منبع ورود هيدروژن به مذاب خواهند شد. از طرف ديگر آثار و بقاياي تنها کار بر روي منطقه‏ي جوش پس از عمليات جوشکاري بايد کاملاً  تميز شود زيرا کلريد و فلوريدها با جذب رطوبت هوا بسيار خورنده هستند. 
پوسته‏ي اکسيدي در فرآيند جوشکاري مقاومتي با استفاده از محلولهاي خاص قبل از جوشکاري از موضع مورد نظر تميز و برطرف مي‏شود. 
5) جذب گازها: آلومينيم مذاب و آلياژهايش به سهولت قابليت جذب هيدروژن دارند و يکي از مشکلات مهم در جوشکاري ذوبي آلومينيم ايجاد خلل و فرج يا تخلخل در جوش است که ناشي از جذب،  پس دادن و محبوس شدن حبابهاي هيدروژن است. حساسيت آلومينيم نسبت به خلل و فرج هيدروژني به دو دليل است:
الف: نسبت بين حجم هيدرژن جذب شده و هيدروژن حل شده در نقطه‏ي ذوب خيلي بالا. 
ب: حضور هيدرژن  در گازهاي ستوني قوس و شعله  و عدم واکنش‏هاي گازي ديگر در مذاب با آن (بعلت ميل ترکيبي زياد آلومينيم يا اکسيژن و ازت)، غير از پس دادن هيدرژن.
طرح اتصال و وضعيت جوشکاري بر روي ميزان خلل و فرج تأثير مي‏گذارد، بعنوان مثال وضعيت وضعيت جوشکاري بالاي سر يا سقفي احتمال ايجاد خلل و فرج در جوش را بيشتر مي‏کند. همينطور در شروع پاس جوش اين عيب بيشتر اتفاق مي‏افتد. 
منابع زيادي براي حضور هيدرژن در مذاب وجود دارد که در هر فرآيند ممکن است متفاوت باشد که اهم آنها عبارتند از: 
الف: لايه‏ي اکسيدي در سطح و لبه‏ها قابليت جذب رطوبت دارد. 
ب: در فرآيندهايي که از تنه‏کار استفاده مي‏شود قابليت جذب رطوبت روانساز زياد بوده و حتماً در خشک نگهداشتن آن دقت زياد ضروري است. 
ج: چربي و کثافات در سطح فلز يا مفتول پرکننده، بويژه در فرآيند GMAW اگر از سيم‏هاي باريک استفاده شود براي سهولت عبور سيم در لوله يا کابل از روغن‏هاي مخصوص بايد استفاده شود، روغن‏هاي معمولي غالباً  داراي ترکيبات هيدرژن مي‏باشند. 
با توجه به مشکلات ذکر شده در بالا، سعي بر آن است که تعداد اتصالات مورد جوش را در يک شيء يا اسکلت آلومينيمي به کمترين حد رسانيد. بدين ترتيب علاوه بر کمتر کردن مشکلات ذکر شده در فوق، احتمالاً عمليات جوشکاري را ساده‏تر، پيچيدگي را تقليل‏ و ظاهر محصول را بهتر کرد. براي کاهش و محدود کردن تعداد اتصالات، طراح از قطعات ريخته‏ شده، اکسترود شده، آهنگري، خم‏کاري و نورد شده در قسمت‏هاي مختلف کمک مي‏گيرد. اين تدبير را مي‏توان در مورد اتصالات قطعات نازک به کلفت نيز بکار گرفت. چون اتصالات گوشه و لبه‏اي مشکل‏تر و داراي استحکام کمتري است  براي تغيير آن به اشکال ديگر مي‏توان از تدبير اشاره شده در فوق کمک گرفت. شکل زير چند نمونه از قطعات کمکي را در طراحي اتصالات نشان مي‏دهد.

 



موضوعات مرتبط: جوشکاری , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست










می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
نویسندگان
نظر سنجی

سطح وبسایت چطوری در نظر میگیرید

خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد


خبرنامه وبلاگ:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید



تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان Special reference Metallurgy و آدرس metallurgyy.lxb.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 384
:: کل نظرات : 16

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 8
:: تعداد اعضا : 955

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 966
:: باردید دیروز : 1067
:: بازدید هفته : 2524
:: بازدید ماه : 2471
:: بازدید سال : 12620
:: بازدید کلی : 144926